Obezita

Strašiak súčasnej mládeže (a nielen jej) – obezita

V súčasnej dobe je stále viac a viac rozoberaná otázka súčasnej mládeže a s ňou spojenými problémami, ktorými trpí. Jedným z nich je obezita, ktorou podľa štatistík trpí stále viac a viac detí, ale takisto aj dospelých ľudí. Slovenský národ jednoducho povedané tučnie. Bohužiaľ to nieje problém výhradne našej krajiny, ale v poslednom období počet obéznych ľudí neustále rastie.

Čo je obezita z odborného hľadiska?

Obezita je chronické ochorenie, ktoré už nie je len problémom kozmetickým, ale najmä zdravotným. S nadmernou telesnou hmotnosťou sú spojené závažné zdravotné riziká ako cukrovka, kardiovaskulárne a respiračné ochorenia, vysoký krvný tlak, ochorenia kĺbov a nádorové ochorenia. Obézni ľudia zvyknú mať nielen zdravotné problémy, ale aj sociálne a psychické. Vyskytujú sa u nich depresie a zakomplexovanosť, často majú zníženú sebadôveru a problémy pri uplatnení sa v zamestnaní.

Svetová štatistika je pri pohľade na obezitu veľmi skeptická, keďže tvrdí, že viac ako polovica našej planéty je obézna. Takisto hovorí, že obezita je druhou najčastejšou príčinou úmrtia (nie len priamo, počítajú as aj choroby z obezity vyplývajúce). V našich končinách trpí týmto ochorením zhruba 1,5 milióna obyvateľov, čo je vzhľadom na celkový počet alarmujúce číslo. Najväčšiu zásluhu na tom má nepomer príjmu a výdaju energie.

Koľko tuku by som mal/a mať?

Samozrejme, že pre organizmus je určité množstvo telesného tuku potrebné, ba až dôležité. Tuk pomáha pri ochrane životne dôležitých orgánov, takisto je jednou zo základných zložiek CNS (centrálny nervový systém), je nevyhnutný pri syntéze hormónov a pracuje aj tam, kde sa v organizme rozpúšťajú vitamíny rozpustené v tukoch.

Priemerná percentuálna hodnota štíhlej dospelej ženy je 20-30% tuku, zatiaľ čo pri mužoch je to 10-20%. Ženy sa môžu pýtať, prečo je pre nich dôležité mať väčšiu tukovú zásobu. Dôvod je ten, že tuk je výdatný zdroj energie, ktorá je potrebná pri tehotenstve, respektíve pri dojčení. Obezita je teda stav, pri ktorom má abnormálne alebo nadmerné ukladanie tuku v adipóznom tkanive negatívny vplyv na zdravie.

Ako sa dá identifikovať obezita?

V predchádzajúcom článku sme definovali BMI index ako jednu z najčastejšie používaných metód na zisťovanie obezity, takže pochopiteľne touto metódou, ktorá je však vo väčšine prípadov nepresná a odchýlky môžu byť natoľko veľké, že nám môže ukázať hodnotu obézneho človeka aj napriek tomu že sme priemerný/á plnoštíhly/á muž/žena.

Druhý prípad je ten, že sme obézny vysoko nadpriemerne a je jednoduché identifikovať nadmernú telesnú hmotnosť už pohľadom. Vtedy je jednoznačne najvyšší čas navštíviť odborníka a poradiť sa s ním o nasledovnej diéte, respektíve o celkovej zmene životného štýlu.

Tretí prípad je ten, kedy si nie sme istí – vtedy je jasná voľba zájsť za odborníkom. Mohli by ste si síce vygoogliť množstvo informácií, je však možné, že by ste sa dostali k mylným informáciám a následne si vyvodili aj mylné závery. Preto odporúčame navštíviť odborníka, ktorý berie do úvahy všetky fyzické proporcie.

Štvrtá možnosť je čo sa presnosti týka medzi druhým a tretím, takže sa od nej môžeme do určitej miery odvíjať. Obvod pásu nám totiž napovie dosť o tom, ako sme na tom čo sa lipidového obalu týka. Ak presahuje obvod pásu trojciferné číslo, je vysoko pravdepodobné, že trpíte obezitou a znova sa dostávame k tretej možnosti – je potrebné navštíviť lekára.

Delenie obezity

Nieje obezita ako obezita, a preto ma toto ochorenie niekoľko základných typov (konkrétne dva):

  • Androidný – typ obezity, ktorý vidíme zväčša u mužov. Laicky je nazývaný aj ako mužský typ obezity a to z toho titulu, že sa v tomto prípade tuk ukladá najmä na bruchu a celkovej oblasti trupu.
  • Gynoidný – v svojom slovazmysle opak androidného, keďže je laicky nazývaná aj ako ženská obezita. V tomto prípade sa tuk neukladá v oblasti trupu, respektíve na bruchu ale najmä v oblasti bokov, stehien a zadku.

Na základe toho, aký typ obezity máte bude lekár, prípadne tréner vedieť určiť čo najefektívnejší tréning, aby ste schudli presne tam, kde to potrebujete najviac a preto by ste nemali otáľať s návštevou odborníka.

Obezita sa takisto delí bez ohľadu na typ aj na stupne v rozmedzí 1 až 3, kedy obezita 3. Stupňa je najťažší prípad. Toto ostupňovanie sa odvíja od BMI indexu, takže ako som uvádzal na začiatku, nemusí byť presné (pokiaľ meranie nebolo robené lekárom).

Ako sa jej dá predísť?

Jednoducho povedané, obéznymi sa stávame, ak je dlhodobo náš výdaj energie nižší ako jej príjem. Ak jej teda chceme predísť, musíme tento pomer zvrtnúť naopak. Základom je upraviť jedálniček, a teda vyradiť mastné pokrmy, sladkosti, tukové jedlá a vysmážané jedlá. Nezdravé tuky by ste mali nahradiť tými zdravými, ktoré sú pre telo veľmi potrebné. Určite by ste mali prijímať aj dostatočné množstvo bielkovín a v konečnom dôsledku aj sacharidov.

Je nepísané pravidlo, že na kilogram hmotnosti by ste za deň mali prijať 2-3g bielkovín, 1-1,5g sacharidov a max 1g tukov (samozrejme zdravých). Ak takýto jedálniček doplníme pravidelnou fyzickou aktivitou (športová paleta je naozaj veľmi široká), tak je len malá pravdepodobnosť že nás obezita postihne. Ako bonus budete mať vybudovanú dobrú kondíciu a nebudete zadýchaný po vyšliapaní piatich poschodí do bytu.

V skratke povedané, ak teda zistíme, že obezitou trpíme, je najvyšší čas navštíviť odborníka, ktorý nám pomôže určiť typ a stupeň obezity a následne aj jej liečbu. Pokiaľ máte len nábeh na obezitu, je dobré začať vykonávať prevenčné úkony, ktoré boli zhrnuté v predchádzajúcom odseku. Ak tak učiníte, hrozby sa do niekoľkých mesiacov zbavíte a je veľmi pravdepodobné, že si zdravý životný štýl zamilujete a to obnáša veľa iných bonusov, ako len štíhlu líniu a pohľadnú postavu.

Obezita a nadváha

Nemýľte si dojmy a pojmy. Ak máte kilo navyše, ešte neznamená, že ste obézni. Máte len malú nadváhu. Nič hrozné. Za niekoľko týždňov sa jej určite hravo zvládnete. Preto si nemyslite, že nadváha a obezita sú to isté. Nie sú. Medzi nadváhou a obezitou je totiž rozdiel mnoho kilogramov. Nevyvodzujte predčasné závery a ak si nie ste istí, či vaša váha ohrozuje vaše zdravie, stavte na už spomenutý postup- návštevu lekára.

Obezita
5 (100%) 1 vote

Zanechaj nám svoj názor

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *