Ruffierov test

Ruffierov test kondície

Ak sa chystáte, ľudovo povedané, na sebe makať, mali by ste si urobiť Ruffierov test zameraný na kondíciu. Predpokladáme, že v živote ste sa už párkrát zadýchali. Je to prirodzená reakcia vášho tela na záťaž. Ak ste v cvičení začiatočník, vaša tepová frekvencia pri námahe bude vyššia. Test vám predostrie pravdu o vašom kardiovaskulárnom systéme.

Výhodou Ruffierovho testu je, že vám ho nemusí urobiť špecializovaný lekár s nejaým originálnym prístrojom, ale si ho môžete urobiť kedykoľvek v pohodlí vášho domova. Najpresnejšie namerané hodnoty budete mať ráno, krátko po prebudení sa. Testujte sa v ľahu, nie po fyzickej záťaži, ani viackrát po sebe, skresľuje to vaše údaje a znižuje sa tým objektivita testu. Tak poďme nato. Potrebujete stopky, pero a papier.

Postup je jednoduchý

Na papier si napíšte 3 kolonky pre namerané hodnoty SF1, SF2, SF3. Čo to znamená sa dozviete o chvíľu. Prvým krokom úspešného tesu je,že minimálne 5 minút musíte byť v pokoji, oddychovať. Následne si hmatom (napr. na krku) odmerajte počet úderov srdca počas 10 sekúnd. Výsledok zapíše pod SF1.

V druhom kroku vynaložíme istú námahu, áno aj tú test obsahuje, inak by sa asi nevolal test kondície. Vykonajte 30 drepov
počas 45 sekúnd (nerobte ich príliš rýchlo, ale tak, aby ste to stihli) a odmerajte si tep počas 10 sekúnd. Nameranú hodnotu zapíšte pod SF2.

V treťom kroku a zároveň aj poslednom, si na jednu minútu sadnite. Po uplynutí tohto času, vyhranenom na krátky odpočinok si znovu odmerajte tepovú frekvenciu počas 10 sekúnd a zapíšte pod SF3.

Všetky namerané hodnoty vynásobte 6 a dostanete vašu tepovú frekvenciu za minútu. Výsledné čísla dosaďte do tejto rovnice:

[(SF1 + SF2 + SF3) – 200]/10

Rovnicu vypočítajte. Výsledok predstavuje počet bodov, ktoré ste dosiahli.

Pod 3,0 – veľmi dobrá kondícia

3,1 až 7,0 – dobrá kondícia

7,1 až 12,0 – priemerná kondícia

12,1 až 15,0 – slabá kondícia

nad 15,1 – veľmi slabá kondícia

Ak sa v budúcnosti rozhodnete Ruffierov test kondície zopakovať, urobte to v čo možno najidentickejších podmienkach ako prvé meranie (čas, nie po fyzickej aktivite, v ľahu…).

Ak sa rozhodnete urobiť si test na internetovom portáli, nezistíte len úroveň vašej kondície. Od Ruffierovho testu, v tomto prípade nezávisí len vaša kondička, ale vypočíta vám aj tep, pri ktorom budete chudnúť a maximálnu tepovú frekvenciu, ktorú by ste za žiadnych okolností nemali prekračovať.

Urobte si podrobnú Ruffierovu skúšku TU.

Ako zlepšiť výsledok?

Ak sú vaše čísla nad 12,1, nebojte sa. Nejde o trvalý výsledok, ktorý s vami bude do konca života. Môžete ho zmeniť. Ako? Cvičením. Miesto výťahom choďte schodmi, do obchodu choďte pešo a cvičte na začiatok ľahké kardio. Opatrne, aby ste si neublížili. Nechcete hneď preťažiť celý organizmus. Musíte na to ísť postupne. Napríklad aj spomínanou zmenou s výťahom.

Ruffierov test
5 (100%) 1 vote

Vyjadrite svoj názor

Leave a reply