Bazálny metabolizmus

Základný parameter je Bazálny metabolizmus

Ak sa chcete zbaviť nadbytočných kíl, mali by ste poznať váš bazálny metabolizmus (BMR). Bazálny metabolizmus je hodnota, ktorá vyjadruje počet kalórií, ktoré ste schopný resp. vaše telo je schopné spáliť v pokoji bez akéhokoľvek pohybu. Tieto kalórie spáli váš organizmus na prirodzené procesy, ktoré sa odohrávajú vo vašom tele.

Neviete hodnotu vášho bazálneho metabolizmu?

Vypočítajte si ho prostredníctvom jednoduchého vzorcu:

BMR pre ženy = 655,0955 + ( 9,5634 x váha v kg) + (1,8496 x výška v cm) – (4,6756 x vek)

BMR pre mužov = 66,473 + (13,7516 x váha v kg) + (5,0099 x výška v cm) – (6,755 x vek)

Napr. 30 ročná žena, ktorá váži 60 kg a meria 165 cm si BMR vypočíta nasledovne:

655,0955 + ( 9,5634 x 60) + (1,8496 x 165) – (4,6756 x 30) = 1394 kilokalórií

Výsledok je v kalóriách, ak chcete zistiť koľko je to kilojoulov, vynásobte výsledok číslom 4,2. V našom prípade je to 1394 x 4,2 = 5854,8 kJ

Čím vyššia hodnota BMR tým lepšie

V praxi to znamená, že ak prijmete menšie množstvo kalórií ako je vaše BMR, začnete chudnúť. Alebo ak je vaše BMR napr. 1394 kilokalórií ako dámy z nášho príkladu a pohybom spáli ďalších 500 kalórií, čo je spolu 1894 a potravou prijme len 1300 kalórií, zvyšných 594 si telo na svoje prirodzené fungovanie väzme a vy naštartujete vaše chudnutie.

Nie je hodnota ako hodnota

Výpočet bazálneho metabolizmu, ktorý si väčšina z vás urobí v pohodlí vášho domova nie je objektívny, pretože nezohľadňuje ďalšie faktory ako je napr. množstvo svalovej hmoty, genetika, či ste aktívny alebo pasívny športovec, ako dlho a často sa venujete tréningom a podobne. Ak chcete schudnúť, tak vám tento výpočet stačiť nebude. Jeden z najdôležitejších faktorov pri chudnutí je pravidelná a zdravá strava.

Nenechajte sa odradiť číslom

Moja kamarátka má vyššiu hodnotu ako ja. Čo mám robiť? Prvá možnosť je radiť sa radami, o ktorých sa dočítate v ďalšej časti článku. Druhá je porovnať si vás a vašu kamarátku. Ak netrpíte nadváhou a vaša váha je v poriadku, všetko je v najväčšom poriadku. Nemusíte sa stresovať číslami. Stres zbytočne vedie ku kilám navyše. Ak je vaše číslo malé, ale nepotrebuje zväčšiť, nevadí. Ako už bolo spomenuté, výpočet bazálneho metabolizmu je približný. Na každého neplatia rovnaké pravidlá a aj vy môžete byť výnimka.

Zvýšte si vaše BMR a chudnite rýchlejšie

Chcete chudnúť rýchlejšie? Zvýšte hodnotu vášho bazálneho metabolizmu. Máte na výber z viacerých možností. Tou prvou je posilňovanie s činkami, ktoré vám zvýši hodnotu až na cca 40 hodín po tréningu. Dokonca čím viac svalovej hmoty vaše telo obsahuje, tým je rýchlejší aj váš metabolizmus. Ďalšou alternatívou pri zvyšovaní BMR môže byť aj vykonávanie vysoko intenzívneho intervalového tréningu, resp. kardio tréningu. Po vysoko, ale naozaj vysoko intenzívnom tréningu vaše telo rýchlejšie spaľuje kalórie aj 30 minút po ňom. Obe možnosti dopĺňajte pitím čistej vody a zeleným čajom, pretože aj tieto dve tekutiny v dostatočnom množstve urýchľujú vaše BMR.

Váš metabolizmus naopak spomaľujete a hodnotu znižujete, ak ste pod stresom, jete nepravidelne a nezdravo, pijete málo čistej vody, ktorú nahrádzate malinovkami.

Záver

Tak si to zhrňme. Už viete čo je a ako funguje BMR, ktoré čiastočne ovplyvňuje vaše chudnutie. Čiastočne preto, pretože ho ovplyvňujete aj vy. Ak však chcete začať chudnúť, jedzte pravidelne a zdravo, trénujte, nestresujte sa a pite veľa veľa vody.

Bazálny metabolizmus
2.6 (52%) 5 votes

1 Comment
  1. […] hmotnosť, telesná konštrukcia, životný štýl, celková denná aktivita a samozrejme aj bazálny metabolizmus. Ten sa často udáva práve v kalóriách a nie v […]

Leave a reply